Przejdź do treści.

Menu

Praktyczne wskazówki dla ucznia z dysleksją, dotyczące czytania lektur

  • Dowiedz się od nauczyciela, na co należy zwrócić uwagę podczas czytania lektury.
  • Zapoznaj się z budową książki: przejrzyj materiał do czytania, zwracając uwagę na tytuły rozdziałów, spis treści, uwagi zapisane na marginesach.
  • Zastanów się, po ile stron należy codziennie czytać, aby zakończyć czytanie książki w terminie. Zapisz tę liczbę w kalendarzu i codziennie przestrzegaj.
  • Przystępuj do czytania, gdy jesteś wypoczęty i w dobrym nastroju. Czytaj dokładnie i uważnie, zaznaczaj zakładkami miejsca, które są ważne.
  • Podczas czytania rób krótkie przerwy na odpoczynek oczu (np. zamknij oczy na chwilę i pomrugaj nimi, popatrz w dal przez okno na zieleń).
  • Po przeczytaniu fragmentu skontroluj, czy wszystko jest dla ciebie zrozumiałe, czy coś wymaga wyjaśnienia. Jeśli masz wątpliwości, zapytaj rodzica, nauczyciela, przyjaciela lub sięgnij do encyklopedii lub innego opracowania.
  • Rób krótkie streszczenia w myślach lub mówiąc do siebie, bądź zapisuj na arkuszu papieru kluczowe hasła, zdania, imiona, i związane z nimi wydarzenie. Treść możesz notować w formie „mapy myśli”.
  • Po przeczytaniu całego tekstu sprawdź, czy zwróciłeś uwagę na wszystkie aspekty, czy potrafisz o nich opowiedzieć własnymi słowami.

 

Jak pisać wypracowania

  • Zacznij pisać co najmniej 2-3 dni przed oddaniem pracy.
  • Zapisz tytuł, a pod spodem wszystkie nasuwające się na gorąco skojarzenia.
  • Napisz plan wypracowania z uwzględnieniem zasad konstrukcyjnych, a więc zaplanuj początek, rozwinięcie i zakończenie.
  • Porozmawiaj z kimś o tym, co chcesz napisać i dlaczego.
  • Nie obrażaj się, jeśli twoje pomysły nie spotkają się natychmiast z aprobata i uznaniem.
  • Korzystaj ze słownika ortograficznego, encyklopedii, leksykonów i dodatkowych materiałów mogących wzbogacić twój tekst.
  • Nie idź na łatwiznę, szanuj swoją pracę i czas nauczyciela.
  • Pisz swoimi słowami, najpierw na brudno.
  • Nie nudź- pisz tak, żeby ciebie samego „wciągnął” temat.
  • Pamiętaj, że każde następne zdanie musi logicznie wynikać z poprzedniego, sprawdź cały swój tekst pod tym kątem.
  • Nigdy nie zakładaj, że nauczyciel wie z góry, co chcesz powiedzieć, pisz tak zrozumiale, jakby odbiorcą tekstu miała być osoba, która nigdy w życiu nie była na lekcji polskiego.
  • Stosuj akapity, gdy wyczerpałeś już jakąś myśl i zaczynasz pisać o czymś innym.
  • Nie używaj słów, których nie rozumiesz.
  • Nie „ściągaj” cytatów bez podania źródła.
  • Myśl samodzielnie, nie powtarzaj obiegowych opinii i bądź gotów do obrony swojego stanowiska przy pomocy rzeczowych argumentów.
  • Po napisaniu wypracowania sprawdź je dokładnie i popraw błędy, korzystaj ze słownika ortograficznego.
  • Pamiętaj, że „bazgranie” utrudnia nauczycielowi czytanie i robi złe wrażenie.

 

Opracowanie: pedagog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pasłęku na podstawie materiałów źródłowych

bip.powiat.elblag.pl

bip

Nieruchomość w Rangórach k. Elbląga do sprzedaży

Połącz się z tłumaczem

Zarządzanie Kryzysowe

Zarządzanie kryzysowe

Film Promocyjny 2023

Newsletter

Wydarzenia

Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
ul. Saperów 14 A, 82-300 Elbląg tel. 55/ 239-49-00, 239-49-09
sekretariat@powiat.elblag.pl

NIP Starostwa Powiatowego w Elblągu: 578-25-24-428
REGON: 170753615
NIP Powiatu Elbląskiego: 578-30-55-579
REGON: 170747690
Copyright © 2015 Powiat Elbląski