Przejdź do treści.

Menu

Rozwój mowy dziecka jest zależny od rozwoju ogólnego. W stymulowaniu prawidłowego rozwoju dzieci niezbędne jest oddziaływanie nie tylko na mowę, ale również na powiązane z nią zmysły: słuchu i wzroku, na małą motorykę i koordynację ruchową. 

Proponujemy Państwu ćwiczenia z zakresu Integracji Sensorycznej mających wpływ na prawidłowy rozwój artykulacji.

Przykładowe ćwiczenia regulujące prawidłowy oddech i poprawną pracę mięśni brzusznych:

- dmuchanie w elastyczne szarfy,

- podpory na piłce z uszami w leżeniu przodem,

- zeskakiwanie z wysokości,

- podskoki na trampolinie,

- gra w klasy na dywanie, macie,

- przemieszczanie się przez otwory, dziury typu miękki worek.

Dużą rolę w nabywaniu i rozwijaniu prawidłowej komunikacji odgrywa kontrola postawy ciała.

Przykładowe aktywności:

- rozciąganie oburącz elastycznej taśmy, szerokiej gumy,

- chód po torze utworzonym z liny ułożonej w kształt leniwej ósemki,

z jednoczesnym utrzymywaniem wzroku na jednym punkcie na ścianie,

umieszczonym na wysokości oczu,

- skoki na trampolinie, kanapie z nagłymi zatrzymaniami na widok pokazanego symbolu np.

czerwonego koła,

- obroty z nagłą zmianą kierunku ruchu,

- kręcenie się na krześle obrotowym z nagłą zmianą kierunku ruchu,

- podskoki na piłce z uszami,

- przenoszenie butelek wypełnionych żwirem, piaskiem,

- odpychanie się na deskorolce.

Jedną z przyczyn trudności w komunikacji słuchowo – językowej u dzieci jest brak dobrej komunikacji międzypółkulowej.

Przykładowe ćwiczenia ruchów naprzemiennych koordynujących półkule mózgowe:

- dotykanie prawym łokciem lewego kolana i lewym łokciem prawego,

- skoki pajacyka,

- podczas leżenia na plecach unoszenie prawej ręki i lewej nogi i odwrotnie,

- przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie,

- w pozycji na czworakach: prostowanie prawej ręki i lewej nogi oraz lewej ręki i prawej nogi,

- maszerowanie połączone z ruchami rąk.

Ćwiczenia stymulujące układ przedsionkowy (platforma, hamak, huśtawka, wisząca drabinka, deskorolka, trampolina, piłka typu skoczek);

Stymulacja czucia głębokiego (masaż pleców, rąk i nóg różnego rodzaju piłkami, masaż całego ciała poprzez ugniatanie, dociskanie, wałkowanie);

Usprawnianie funkcji słuchowych (rozpoznawanie dźwięków, trening wrażliwości i ostrości słuchowej oraz koordynacji słuchowo – ruchowej)

U niektórych dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy występują słabe nastawcze ruchy oczu, a także zbyt krótki czas fiksacji.

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz normalizujące ruchy gałek ocznych:

- obserwowanie podwieszonej piłki w pozycji na leżąco, 

- zabawy i gry zręcznościowe np. rzucanie piłek bądź woreczków do ruchomego celu.

Literatura:

- Terapia Integracji Sensorycznej – B. Odowska-Szlachcic

- Trenuj mózg poprzez ruch – Z. Przyrowski

- 101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji

sensorycznej – T. Delaney

- Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej – P.Emmons, L.Anderson

- Dziecko a integracja sensoryczna – A. Jean Ayres

Opracowanie: logopedzi z PPP w Pasłęku.

bip.powiat.elblag.pl

bip

Nieruchomość w Rangórach k. Elbląga do sprzedaży

Połącz się z tłumaczem

Zarządzanie Kryzysowe

Zarządzanie kryzysowe

Film Promocyjny 2023

Newsletter

Wydarzenia

Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
ul. Saperów 14 A, 82-300 Elbląg tel. 55/ 239-49-00, 239-49-09
sekretariat@powiat.elblag.pl

NIP Starostwa Powiatowego w Elblągu: 578-25-24-428
REGON: 170753615
NIP Powiatu Elbląskiego: 578-30-55-579
REGON: 170747690
Copyright © 2015 Powiat Elbląski