Przejdź do treści.

Menu

W dniach 24-26 października 2017 w Liceum Plastycznym w Gronowie Górnym spotkali się partnerzy projektu Promoting Art, współfinansowanego w ramach programu Erasmus+ Partnerstwa Strategiczne.

Partnerstwo tworzy 6 szkół z Polski, Słowacji, Łotwy, Estonii, Bułgarii i Portugalii. Projekt skupia się na przygotowaniu uczniów szkół plastycznych lub szkół średnich z klasami artystycznymi do zawodu artysty oraz promowaniu sztuki wśród mieszkańców naszych miast. Uczniowie mogą rozwijać swoją pasję, a dodatkowo projekt pomaga im rozumieć potrzeby, wymagania i zasady rządzące obecnym rynkiem pracy. Muszą wiedzieć, w jaki sposób promować swoją sztukę, aby móc ją sprzedać lub zdobyć zatrudnienie. Współczesny artysta powinien znać historię sztuki oraz różne techniki artystyczne – te obecne i z przeszłości, powinien być twórczy, gotowy do eksperymentowania i wiedzieć,  co chce robić. Oprócz tego potrzebna mu znajomość języków, żeby móc sprzedawać swoją twórczość za granicą. Tego wszystkiego młody artysta będzie mógł się uczyć w naszym projekcie. Natomiast mieszkańcy miast partnerskich będą mieli możliwość obcować ze sztuką w czasie licznych wystaw, happeningów lub festiwalu sztuki oraz warsztatów organizowanych przez nasze szkoły.

W czasie dwóch lat projektu zaplanowanych jest wiele spotkań nauczycieli i uczniów. Tym razem w Polsce 9 pedagogów ze szkół partnerskich pracowało nad dokumentacją projektu. To pierwsze spotkanie było konieczne, aby  dopracować wszystkie główne założenia projektu i szczegółowo omówić najbliższe zadania i organizację przyjazdu uczniów w listopadzie 2017. Ponadto omówiliśmy szczegóły Festiwalu Sztuki w Elblągu, który organizuje nasza szkoła.  Wyłoniliśmy laureata międzynarodowego konkursu na logo projektu -  wygrała Andreia Araújo. Rozmawialiśmy również o wdrażaniu projektu i metodach popularyzowania jego rezultatów, między innymi poprzez stworzenie strony internetowej. Spotkanie było długie, ale za to twórcze i owocne. Podczas konferencji zaplanowaliśmy działania na najbliższe 2 lata wytężonej pracy.

W tym krótkim czasie jednak zdołaliśmy pokazać naszym gościom odrobinę naszego wspaniałego dziedzictwa kulturowego. Pojechaliśmy na wycieczkę do Gdańska, gdzie partnerzy zobaczyli Starówkę, Dom Uphagena, Muzeum Bursztynu i Solidarności. Z naszych lokalnych elbląskich zabytków najbardziej podobała im się Galeria El z wystawą Igora Przybylskiego „Pekaesy” i Ryszarda Tomczyka „Nadmiar Istnienia”,  Katedra Świętego Mikołaja i wizyta w muzeum. Zobaczyli tam film holograficzny o naszej historii, który wywarł na nich niesamowite wrażenie.

Ogólnie mówiąc,  spotkanie było bardzo udane, zarówno pod względem wytężonej pracy jak i rozwoju kulturalnego, poznania Polski i jej obyczajów. Z niecierpliwością czekamy na przyjazd uczniów i dalsze wyzwania.