Przejdź do treści.

Menu

W czerwcu 2025 roku wraz z ostatnimi warsztatami i spotkaniami dobieg końca projekt realizowany przez uczniów i uczennice Liceum Sztuk Plastycznych w Gronowie Górnym pod tytułem „Warsztaty leśnej uważności – poznaję i chronię Wysoczyznę Elbląską”.

Projekt wśród wielu celów zakładał między innymi wskazanie kontaktu z przyrodą, jako źródła kreatywności, twórczości, wiedzy, odpoczynku i rehabilitacji. Ważne było zainteresowanie społeczności szkolnej wykorzystaniem zajęć terenowych, lekcji w środowisku naturalnym, elementów ekoterapii jako nowych i ciekawych rozwiązań
w zakresie ekologii, zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Tematyka terapii leśnej w kontekście edukacyjnym, medycznym i terapeutycznym wzbogaca i uatrakcyjnił proces edukacyjny, wychowawczy Liceum Sztuk Plastycznych, był i nadal jest podpowiedzią sposobów na redukcję stresu, uwrażliwienie, rozbudzenie kreatywności oraz kształtowanie postaw odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego a w konsekwencji za zdrowie człowieka.

Projekt realizowany był przy ścisłej współpracy merytorycznej i praktycznej z pracownikami Parku Krajobrazowego Wysoczyny Elbląskiej i Nadleśnictwa Elbląg – bo to na terenach objętych opieką tych instytucji poznawaliśmy i uczyliśmy się chronić przyrodę.

Richard Louv, autor książki „Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić  nasze dzieci przed zespołem deficytu natury” napisał: „Kontakt z przyrodą pomaga dzieciom zrozumieć zasady naturalnych systemów poprzez bezpośrednie ich doświadczenie. Mogą poznać takie podstawowe zjawiska, jak sieci zależności, obiegi materii i energii oraz procesy ewolucyjne. Uczą się, że przyroda opiera się na jedynym w swoim rodzaju procesie regeneracji”.

Ale to nie jedyne korzyści, o których warto wspomnieć. Kiedy eksponujemy się na środowisko przyrodnicze, obniża się aktywność układu współczulnego, który jest aktywny w stresie. Zwiększa się aktywność układu przywspółczulnego, który aktywuje się w stanach relaksu. W środowisku naturalnym, na co wskazują liczne badania, obniża się poziom adrenaliny i kortyzolu. Badania wskazują, że zajęcia edukacyjne prowadzone w naturze wspierają rozwój kory przedczołowej, odpowiedzialnej między innymi za regulację emocji, a dzieci, które spędzają systematycznie  czas na nauce i zabawie w przyrodzie mają nawet o 20% więcej substancji szarej i białej w mózgu, co przekłada się na lepszą koncentrację.

Louv napisał, że „Często nie dostrzega się przyrody jako leczniczego środka łagodzącego emocjonalne zawirowania w życiu dziecka. Raczej nigdy nie zobaczymy reklamy naturalnej terapii w rodzaju tych, jakie robią dla leków uspokajających. Jednak rodzice, nauczyciele i pracownicy służby zdrowia powinni być świadkami, jak świetnym lekarstwem na mentalny i fizyczny stres może być przyroda. Zwłaszcza teraz”.

Natura, las wpływają na zdrowie człowieka różnymi drogami. 

Las to też miejsce nieustających inspiracji dla artystów, co pięknie łączy się z faktem, że w naturze jesteśmy bardziej kreatywni, wrażliwi, otwarci.

Bycie w naturze zachęca do zatrzymania, patrzenia, słuchania, dotykania, wąchania – doświadczenia wielozmysłowe stymulują układ nerwowy, ale w delikatny, naturalny sposób budząc i zachęcając naszą wyobraźnię do działań twórczych.

Las bogaty w skojarzenia, metafory, dzikość, wieloznaczność, obrazy, które utworzyła natura – to przestrzeń nie tylko zachwycająca, kojąca, lecząca, ale przestrzeń, która pobudzając zmysły, podpowiada pomysły, może wpłynąć ożywczo na twórczość młodych artystów Liceum Sztuk Plastycznych w Gronowie Górnym. Barwy, faktury, wzory, kształty, bogactwo różnorodności, harmonia lub pozorny chaos, i to poczucie sacrum, kiedy zanurzamy się w naturze również emocjonalnie, to wszystko może być inspiracją w poszukiwaniu, kreowaniu lub uwalnianiu swojej wyjątkowej, artystycznej drogi.

W leśnej przestrzeni jest miejsce na nudę i przygodę, refleksje i naukę, odpoczynek i pracę, bycie blisko drugiego człowieka i w bezpiecznym oddaleniu, na samotność i bycie w grupie, na smutek i szczęście, na ciszę i hałas. Na wszystko, zatem chodźmy do lasu!

Projekt „Warsztaty leśnej uważności – poznaję i chronię Wysoczyznę Elbląską”, dofinansowany był ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.

Realizowany był przez Liceum Sztuk Plastycznych w Gronowie Górnym – koordynowała go Agnieszka Wiśniewska, a Powiat Elbląski odpowiadał za pozyskanie i zarządzanie dotacją.

Obserwuj nas na FB

bip.powiat.elblag.pl

bip

Połącz się z tłumaczem

Zarządzanie Kryzysowe

Zarządzanie kryzysowe

Wywiad

 

Film Promocyjny 2023

Newsletter

Wydarzenia

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
ul. Saperów 14 A, 82-300 Elbląg tel. 55/ 239-49-00, 239-49-09
sekretariat@powiat.elblag.pl

NIP Starostwa Powiatowego w Elblągu: 578-25-24-428
REGON: 170753615
NIP Powiatu Elbląskiego: 578-30-55-579
REGON: 170747690
Copyright © 2015 Powiat Elbląski
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Polityka prywatnościRozumiem