Przejdź do treści.

    Już w starożytnym Rzymie sformułowana została paremia prawnicza summum ius, summa iniuria – najwyższe prawo, najwyższym bezprawiem. Nie chodzi tu oczywiście o to, że prawo z definicji jest niesprawiedliwe; paremia zwraca uwagę na fakt, że zbyt literalne odczytanie przepisów może prowadzić do niesprawiedliwości dziejącej się w blasku prawa. Sposób podejścia administracji rządowej do problemu mostu w Nowakowie jest doskonałą ilustracją tej właśnie paremii.

   Najpierw kilka słów wprowadzenia. Przywołany most w Nowakowie to most na rzece Elbląg w ciągu drogi powiatowej (powiat elbląski). Wydawałoby się, że z takim obiektem nie powinno się wiązać zbyt wiele problemów. Faktycznie tak by pewnie było, gdybyśmy mówili o zwykłym moście. Nie jest to jednak zwykły most i zwykła rzeka – jest to niedawno wybudowany most obrotowy, bliźniaczy konstrukcyjnie do dwóch analogicznych mostów nad przekopem Mierzei Wiślanej, a rzeka Elbląg na tym odcinku stanowi tor wodny prowadzący do portu morskiego w Elblągu. Most musi się obracać, aby w określonych godzinach przepuszczać statki płynące do przywołanego portu. Jest ich co prawda obecnie niewiele, ale wraz z pogłębieniem toru wodnego przez Zalew Wiślany ruch statków powinien ulec intensyfikacji. Właśnie w związku z owym obracaniem zaistniał problem. Bardzo przyziemny – kto powinien ponosić koszty operowania mostem, a co najważniejsze – ewentualnych napraw mechanizmu obracania po końcu okresu gwarancji. Warto zaznaczyć, że most wymaga obecności operatora na miejscu, co oznacza, że w kosztach otwierania mieści się nie tylko energia elektryczna, czy konserwacja łożysk, ale również wynagrodzenie pracowników.

   Odczytanie obowiązujących przepisów w bardzo literalny pozornie rozwiązuje problem. Zgodnie z przepisami obiekt inżynierski położony w ciągu drogi określonej kategorii stanowi część tej drogi. Skoro droga przebiegająca przez most jest drogą powiatową, to i most jest powiatowy. Skoro most jest powiatowy, to koszty związane z jego funkcjonowaniem powinien ponosić powiat. Przeszło milion złotych rocznie. Takie właśnie stanowisko prezentuje administracja morska w praktyce występująca w imieniu Ministerstwa Infrastruktury – wspierając się dodatkowym argumentem, że most został zbudowany na wniosek powiatu.

   Taka interpretacja jest jednak drastycznie sprzeczna z zasadami sprawiedliwości. Koszty operowania mostem miałby ponosić powiat elbląski – tyle tylko że powiat nie odnosi z tego tytułu żadnych korzyści. Z punktu widzenia wspólnoty powiatowej kluczowa jest możliwość przejechania samochodów przez most. Możliwość przepłynięcia rzeką przy otwartym moście przez statki jest kluczowa dla armatorów statków, portu, a wreszcie państwa jako całości. Przepłynięcie torem wodnym obok otwartego mostu obrotowego nie wiąże się z obowiązkiem uiszczenia jakiejkolwiek opłaty przez przepływający statek. Port nie leży w granicach powiatu elbląskiego, a miasta Elbląg. Własnościowo z kolei stanowi jednoosobową spółkę należącą do gminy Elbląg. Oznacza to, że powiat miałby ponosić koszty związane z obsługą mostu, przy czym wynikające stąd korzyści finansowe i gospodarcze uzyskują inne podmioty. Mało to sprawiedliwe.

   Nie zmienia tego wybudowanie mostu na wniosek powiatu, bo i tak most ten był konieczny. W jego miejscu znajdował się bowiem most pontonowy, który ze względu na swoją konstrukcję przy wysokim poziomie wody blokował zarówno ruch drogowy, jak i wodny. Po prostu wówczas jego elementy się wzajemnie klinowały, co wykluczało możliwość ich rozpięcia na potrzeby zapewnienia ruchu statków. Przy planowaniu sztandarowej inwestycji – budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – nie zauważono tego faktu. Innymi słowy – stworzono drogę wodną do portu w Elblągu jednocześnie pozostawiając w jej przebiegu istotną przeszkodę. Późniejsze doprojektowanie i wykonanie mostu w Nowakowie było zatem logiczną konsekwencją kierunkowej decyzji państwa o zwiększaniu znaczenia portu w Elblągu. Czy więc inicjatywa powiatu w zakresie budowy nowego mostu powinna być przesądzająca w zakresie obowiązków jego utrzymania? Wątpliwe, zwłaszcza gdy popatrzymy na inne przykłady mostów obrotowych lub zwodzonych. Trzy przykłady.

   Bliźniacze konstrukcyjnie względem mostu w Nowakowie mosty nad przekopem Mierzei Wiślanej – ze względu na powiązanie ich otwierania z otwieraniem śluzy są zarządzane przez Urząd Morski w Gdańsku. Koszty związane z ich funkcjonowaniem ponoszone są zatem z budżetu państwa. Jest to zrozumiałe i z tego powodu, że budowa drogi wodnej wraz z przekopem Mierzei Wiślanej była inwestycją państwową.

   Most 100-lecia Niepodległości Rzeczypospolitej nad Martwą Wisłą położony na granicy Gdańska – znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej, a jest zarządzany przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Koszty ponosi zatem jednostka korzystająca jednocześnie z dochodów z portu.

   Kładka piesza nad ujściem Słupii w Ustce – powstała z inicjatywy miasta, aby zaktywizować turystycznie zachodni brzeg Słupii. Jest zarządzana przez miasto, które też ponosi koszty z tym związane. Miasto jest przy tym właścicielem portu, a jednocześnie uzyskuje dochody podatkowe z turystyki.

   Sytuacja mostu w Nowakowie jest zatem specyficzna ze względu na rozdzielenie tego kto płaci za funkcjonowanie mostu i tego kto na tym zarabia. Ciekawe, czy ktokolwiek we władzach centralnych dostrzeże ową specyfikę i zastanowi się nad sprawiedliwym uregulowaniem sytuacji. A może znów summum ius, summa iniuria.

 
Redaktor Dziennik Warto Wiedzieć: Grzegorz P. Kubalski

Artykuł zaczerpenięto ze strony: https://wartowiedziec.pl/komunikacja-i-transport/77163-miedzy-prawem-a-sprawiedliwoscia

Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
ul. Saperów 14 A, 82-300 Elbląg tel. 55/ 239-49-00, 239-49-09
sekretariat@powiat.elblag.pl

NIP Starostwa Powiatowego w Elblągu: 578-25-24-428
REGON: 170753615
NIP Powiatu Elbląskiego: 578-30-55-579
REGON: 170747690
Copyright © 2015 Powiat Elbląski