Przejdź do treści.

W tym szczególnym czasie, nowym dla nas wszystkich, dzieci bardziej niż zwykle potrzebują uwagi dorosłych. Kwarantanna ograniczająca kontakty z rówieśnikami, sąsiadami, dziadkami, znajomymi, nauczycielami, paniami ze sklepu to nowa sytuacja. Nagle trzeba zostać w domu z rodzeństwem, które potrafi „zagrać na nerwach”. Dziecko może nie rozumieć sytuacji i złościć się na to, że ma siedzieć w domu i ograniczać kontakty z innymi. Nauka wzorcowego mycia rąk i dezynfekowania często dotykanych rzeczy nie wystarczy. Dzieci uważnie obserwują to, co się dzieje wokół nich – jak na nowe wiadomości reagują rodzice, w jaki sposób wiadomości przekazują dziennikarze, jak w domu komentuje się zaistniałą sytuację, jakie emocje, zachowania towarzyszą dorosłym. W sieci krążą różne informacje: czasem prawdziwe, czasem nieprawdziwe, memy i żarty – mają z nimi kontakt nasze pociechy. Ilość niezrozumiałych treści przekazywanych z silnymi emocjami jest dla dziecka trudna do przyjęcia. Jedynie bliski, uważny dorosły może udzielić dziecku odpowiedniego wsparcia poprzez:

                    wysłuchanie dziecka,

                    zaakceptowanie wszystkich emocji towarzyszących obecnej sytuacji – to, że dziecko przeżywa teraz niepokój jest normalne; można mówić dziecku, że niepokój ten przeżywa wiele osób,

                    zachęcanie dziecka do mówienia o swoich emocjach, przemyśleniach,

                    korygowanie błędnych informacji na temat koronawirusa i dzielenie się wiedzą sprawdzoną, rzetelną oraz dostosowaną do zdolności rozumienia dziecka,

                    przekierowanie uwagi dziecka z nadmiernego zamartwiania się na jego przyjemności, pasje, zainteresowania,

                    mówienie „nie wiem” zamiast udawania, że dorosły wie coś, czego tak naprawdę nie wie,

                    wspieranie racjonalnego myślenia (przykładowa wypowiedź: „Stosujemy się do zalecanej kwarantanny i innych środków ostrożności, a więc robimy to, co możemy, aby ochronić swoje zdrowie”),

                    wzmacnianie więzi z dzieckiem poprzez wspólnie spędzany czas, np. granie w gry planszowe, wspólne słuchanie audiobooków, wspólne przygotowywanie posiłków, przeglądanie zdjęć rodzinnych i      wspominanie przyjemnych historii, zabawy ruchowe,

                    odwracanie uwagi dziecka od treści nasilających niepokój, zachęcanie do rozwijania różnorodnych zainteresowań.

            W rozmowie na temat koronawirusa może być pomocna książeczka, która jest dostępna  do pobrania bezpłatnie w polskiej wersji językowej ze strony: https://www.mindheart.co/descargables

            Zapraszamy do bieżącego śledzenia naszej strony, na której będziemy zamieszczać informacje i porady jak radzić sobie w tym wyjątkowym czasie http://www.ppp-paslek.pl/index.php

Zespół psychologów

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pasłęku

Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
ul. Saperów 14 A, 82-300 Elbląg tel. 55/ 239-49-00, 239-49-09
sekretariat@powiat.elblag.pl

NIP Starostwa Powiatowego w Elblągu: 578-25-24-428
REGON: 170753615
NIP Powiatu Elbląskiego: 578-30-55-579
REGON: 170747690
Copyright © 2015 Powiat Elbląski