Przejdź do treści.

Dlaczego dziecko nie wymawia głoski"r"?

1. Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe (a brak tej głoski może być wskazaniem do podcięcia);
2. Nieprawidłowa budowa języka: krótki, gruby lub zbyt duży;
3. Nieprawidłowe napięcie języka (wzmożone lub osłabione);
4. Zbyt wczesne próby wymówienia r, gdy język nie jest jeszcze dostatecznie usprawniony;
5. Niska sprawność języka – brak pionizacji, mała ruchomość koniuszka języka;
6. Nieprawidłowy wzorzec wymowy najbliższego otoczenia;
7. Niewykształcona autokontrola słuchowa – dzieci wówczas nie słyszą swojej wadliwej  artykulacji.                                                                                                                                                      

 Warto wiedzieć, iż głoska r może nie pojawić się nawet u 6-letniego dziecka(do końca 6 roku życia)- jest to zgodne z kalemdarzem rozwoju mowy dziecka.Jednak  samoistnie pojawi się tylko wówczas, gdy 4-,5-,6-latek zamiast r wymawia l. W takim przypadku należy upewnić się czy dziecko w ogóle słyszy różnicę między obiema głoskami. Możemy to sprawdzić polecając dziecku, by klasnęło, gdy usłyszy głoskę r w podanym przez dorosłego słowie (przykładowy zestaw słów: las, jaskinia, rower, trawa, loki).

Ćwiczenia logopedyczne - pomogą nauczyć dziecko "r"  Oto kilka propozycji ćwiczeń, które, regularnie wykonywane pomogą dziecku wyćwiczyć trudną głoskę r. Warto wykonywać je z dzieckiem przed lustrem, by mogło obserwować poprawność ruchów artykulacyjnych.

1.    Naśladujemy ssanie cukierka – wykonujemy je najlepiej przed lustrem, by móc ocenić poprawność wykonywania ćwiczenia.
2.    Odklejanie językiem opłatka lub kawałka flipsa przyklejonego do podniebienia.
3.    Śpiewanie szybko la, lo, le, lu w rytmie znanej melodii.
4.    Kląskanie językiem – naśladowanie stukania kopyt konia. Najpierw koń jedzie bardzo szybko, stopniowo co raz wolniej, aż w końcu zatrzymuje się w połowie a nasz język zostaje przyssany do podniebienia.
5.    Kobra – ćw. podobne jak wyżej, tyle, że język przyssany staramy się utrzymać dłużej  a następnie mocno dmuchnąć, tak, by opadający język zawibrował. Ćwiczenie powtarzamy często, wówczas dziecko wyczuje, jak wprawić czubek języka w drganie.
6.    Zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka – maleńkie skrawki papieru umieszczamy na lekko uniesionym czubku języka, następnie energicznie dmuchamy, wprawiając czubek języka w drganie.
7.    Bardzo szerokie rozciąganie języka, który wsuwa się do jamy ustnej i wysuwa z niej – jego brzegi powinny dotykać zębów trzonowych.
8.    Układanie szerokiego języka przy lekko rozchylonych ustach i wykonywanie wdechów i wydechów.
9.    Naśladowanie dźwięków:

  • budzika: drrrryń, drrryń
  • gry na trąbce: tra, tro, tre
  • parskania konia: prrry

Miłej zabawy!

Opracowanie: na podstawie materiałów źródłowych logopedzi z PPP w Pasłęku

Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
ul. Saperów 14 A, 82-300 Elbląg tel. 55/ 239-49-00, 239-49-09
sekretariat@powiat.elblag.pl

NIP Starostwa Powiatowego w Elblągu: 578-25-24-428
REGON: 170753615
NIP Powiatu Elbląskiego: 578-30-55-579
REGON: 170747690
Copyright © 2015 Powiat Elbląski